Hvordan finne bruktbil i utlandet?

Du kan enten finne bilen selv, eller du kan gå via en bruktbil importør eller en bilformidler. Du kan også gå via bruktbil agenter i utlandet.

Finne bilen selv

Kanskje vet du hvordan bil du skal ha, kanskje finner du drømmebilen ved å søke på nettet. Forskjellen fra det norske bruktbilmarkedet er at utlandet er så uendelig mye større og det er mye mer å velge på. Det betyr også at når du gjør et søk som er ganske spesifikt på egenskaper eller utstyr, så får du et langt større antall biler å velge mellom og å kunne sammenligne.

Det er flere nettsider du kan benytte, her er noen utvalgte:

Den mest brukte fra Norge er kanskje mobile24, som er den norske versjonen av www.mobile.de , den største bruktbilsiden i Europa. Hovedtyngden av bilene er Tyske, men det er også biler fra andre land i Europa som Belgia, Polen, Italia og Frankrike. En fordel med Mobile24 er at du får utregnet importavgiftene på bilen direkte når du ser på nettannonsen. Du får med andre ord et ganske godt bilde av totalkostnaden, ikke bare en pris for bilen i Tyskland.

Finn.no er også en annen god kilde for å finne bruktbil i utlandet.

Autotransport samarbeider med både Mobile24 og Finn.no

En annen aktuell side er www.auotscout24.de og for Sverige kan du benytte www.bytbil.se.

Uansett hvilken side du benytter så velg alltid å kjøpe fra en seriøs forhandler. Å kjøpe fra private vil alltid være mer risikofylt.

Når du har funnet bilen du vil ha må du kontakte selger, snakke gjennom bilen og avtale pris. Sjekk ut om selger er kjent med eksport av bil. Hvis selgeren ikke er kjent med eksport av bil så anbefaler vi og velge en som er det. Få oversendt kopi av COC dokument for å kunne beregne engangsavgift eller gjøre Alternativ Beregning av avgiftene.

Når du har betalt så kan vi hente bilen til Norge.

Hvordan få tilbake tysk mva som privatperson?

Sørg for at refusjon av Tysk mva er omhandlet i kontrakten. Hvis selger skulle være ukjent med Tyske regler for mva refusjon, så finner du reglene her.

Det er to måter å håndtere dette på. Den enkleste og sikreste måten er hvis vi lager Eksportdokumentet. Sikrest fordi vi da er en 3. part i kjøpsforholdet som kan verifisere Ausgangswermerke (Avslutning på eksporten) og at mva skal utbetales til kjøper. Gangen blir da slik:

  • Kjøper oversender fakturaen for bilen eventuelt kjøpekontrakt på bilen til Auto Transport Services AS
  • Auto Transport Services AS lager Eksportdokumentet
  • Eksportdokumentet sendes til Auto Transport Services AS sin sjåfør
  • Eksportdokumentet leveres tollvesenet ved innpassering Norge
  • Det går deretter en elektronisk melding fra siste grensepasseringstollsted inn til Norge til utførselslandets tollsystem om at bilen har gått ut av EU
  • Selger kan deretter henvende seg til sitt tollsted for refusjon av Tysk mva
  • Selger refunderer deretter Tysk mva til kjøper, etter mottatt bankopplysninger

Alternativt kan selger lage Eksportdokumentet.

  • Bilen betales, og når pengene er på selgers konto henvender selger seg til sitt tollsted i hjemlandet for å få laget Eksportdokument på bilen.
  • Sørg for å få en kopi av eksportdokumentet selgeren har laget.
  • Eksportdokumentet legges ved papirene som følger bilen.
  • Eksportdokument avsluttes ved tollstasjonen ved innpassering til Norge.
  • Når bilen er fortollet inn til Norge (mva er betalt), kan selger henvende seg på sitt tollsted og få godskrevet Tysk mva.
  • Selger refunderer deretter Tysk mva til kjøper i Norge.

Kan jeg stole på forhandleren som selger drømmebilen min?

Ja, stort sett så kan du det. Vi vil ikke gi noen råd i forhold til hvilken forhandler du bør benytte, men med nesten 30 års erfaring med import av bruktbiler er det vår erfaring at bilbransjen i Tyskland er like seriøs som den Norske.

Når du finner drømmebilen, så kan du forsøke å sjekke ut seriøsiteten til forhandleren. Det er selvfølgelig ikke så enkelt, men typiske ting du da bør se på er:

  • Finnes det en bruktbil forhandler på oppgitt adresse? Sjekk med Google «Street view».
  • Ser forhandleren seriøs ut?
  • Google forhandleren og sjekk ut hvordan han omtales. Hvilke erfaring har andre på nettet med forhandleren?
  • Be om å få mva og EORI (Economic Operators’ Registration and Identification number) nummeret til forhandleren. Med et slikt nummer har selger allerede foretatt eksport av varer til et ikke-EU land. Sjekk nummeret ved å klikke på denne linken til EORI.
  • Er selger kjent med hvilke regler som gjelder for eksport av bilen? Dette dreier seg egentlig ikke om forhandlerens seriøsitet, men om det faktum at dersom han ikke kjenner reglene kan du få uforutsette problemer med Eksportpapirer og tilbakebetaling av Tysk mva.

De fleste bilene som kjøpes fra utlandet er relativt nye biler. De fleste under ett år gamle eller opp mot 3 år. Stort sett er de derfor i god stand. Men det er selvfølgelig unntak. Hvis du forholder deg til en seriøs forhandler så vil du stort sett være dekket og kan stole på opplysningene. Slike forhandlere selger mange biler til private og bruktbilimportører og er opptatt av sitt gode navn og rykte. Tyskland er et seriøst bil-land og ett av få land i verden der det er straffbart å stille tilbake kilometertelleren på en bil. Ved bruk av seriøse forhandlere er det derfor mindre sannsynlighet for å bli utsatt for kilometerteller fusk enn i Norge. Hvis du vil sjekke bilen ekstra har du to alternativer:

  • Du kan reise ned og besiktige bilen.
    Du ser med egne øyne hvordan tilstanden er. For de som kan mye om bil er dette et godt alternativ. For de som kan lite om bil er det kun en visuell sjekk av eksteriøret og interiøret. Dette er en tidkrevende og kostbar måte å sjekke bilen på, og det er begrenset hvor mange biler man kan sjekke på denne måten.
  • Du kan få bilen besiktiget av en lokal TÜV representant.
    TÜV er nærmest å sammenligne med Biltilsynet i Norge, og de utfører en kontroll på samme nivå som NAF gjør i Norge.

Ved ankomst Norge kan vi ta en vurdering av bilen. Auto Transport Services AS har mange faglærte bilmekanikere, er ISO 9001 (kvalitet) sertifisert og kan skrive en tilstandsrapport. Rapporten kan du benytte ved diskusjonen med selger eller for å anskaffe utvidet garanti.

Har du spørsmål?

Linda Johansen jobber som Teamleder Spedisjon hos ATS.

Send e-post eller ring meg nå!

Siste trafikkmelding

Alle trafikkmeldinger