Hvorfor importere bruktbil til Norge?

Stort sett er det fem motiver til å importere bruktbil.

Ett års bil – nesten ny bruktbil

I Norge har vi bilene lengre og leasingavtalene er minimum 3 år. Det er derfor nesten umulig å oppdrive en nesten ny bil i Norge. I eksempelvis Tyskland har de en innarbeidet ”Jahreswagen” ordning der bilene byttes ut etter ett år. Disse bilene er opptil 90% kjørt av ansatte hos bilprodusentene. Det er også en større valgfrihet på leasinglengden av biler, normalt 1, 2 eller 3 år, slik at tilgangen av nye bruktbiler er langt større.

Bedre utstyrsnivå, mer bil for pengene

På grunn av norske avgifter blir alt utstyr tilsvarende kostbart. Det koster vesentlig mer å få det samme utstyret i Norge. På større og dyrere biler kan det være enda større forskjell. Utenlandske biler har derfor jevnt over et høyere utstyrsnivå enn det man finner i Norge. Med mange godt utstyrte biler vil prisen på økt utstyrsnivå ikke slå så mye ut på kjøpsprisen og derfor heller ikke på Norsk mva. Du får mye utstyr for en billig penge!

Sikrere bil for pengene

Du har sannsynligvis en viss mengde penger du kan bruke på bil. På samme måte som det er en sammenheng mellom størrelse og pris på en bil er det ofte en tilsvarende sammenheng mellom hvor stor bilen er og hvor trafikksikker den er. Ved å handle bil i utlandet kan du få en større bil for de samme pengene og derfor også ofte en sikrere bil for deg og din familie.

Større utvalg

I Norge er det 5 millioner mennesker. I Europa for øvrig er det mer enn 300 millioner mennesker. Det betyr enkelt og greit at bredden og dybden i utvalget er mye større. De fleste bilene importeres fra Tyskland, men det er også mange biler som importeres fra Sverige, Danmark, Frankrike, Belgia og Italia.

Euro kursens påvirkning

En økning i prisen på Euro i forhold til NOK vil redusere den økonomiske fordelen med import i det korte perspektivet. Etter en stund vil imidlertid nybil prisene justere seg i forhold til Euro prisen og det vil være tilsvarende rimelig å importere bruktbil som før Euroen gikk opp. Tilsvarende når Euro prisen går ned. Da blir det umiddelbart enda mer lønnsomt å importere bil, men så jevner det seg ut når nybil prisene justeres.

Hvilke forskjeller er det på biler som er solgt i Europa og biler som er originalimportert til Norge?

Det er de samme bilene som triller ut fra fabrikken. Forskjellen ligger derfor ofte i utstyrspakker og i tiltak importørene eller forhandlerne gjør i Norge for å tilpasse bilen norske forhold og behov.

  • En typisk nordisk utstyrspakke inneholder varme i speil, varme i frontvindu, setevarmere, Webasto/Eberspächer dieselvarmere, vinterdekk etc. Stort sett utstyr som har med vårt noe kaldere nordiske klima å gjøre. Tidligere var det større forskjeller på biler med og uten disse pakkene, men i dag er det vanligere at bilene har mer av det typiske nordiske utstyret originalt, uansett hvilket marked de selges i. Noen unntak er det imidlertid. Dieselvarmere er ofte nordisk tilleggsutstyr. Siden dieselmotorene er så effektive og forbrenningen er så hurtig, produserer dieselmotorer lite varme. Derfor er det mange som ettermonterer varmesystemer i dieselbiler. Enten Webasto/Eberspächer eller Defa strømtilkoblede varmere.
  • De fleste biler som importeres til Norge får ekstra understellsbehandling på grunn av utvidede garantiordninger og bruken av veisalt i Norge. Behandlingen varierer fra modell til modell og importør til importør. Å understellsbehandle bilen er derfor et valg mange tar når bilene bruktimporteres til Norge. Auto Transport Service AS er norden største understellsbehandler av nye biler.
  • Utenlandske biler har oftest ett sett med helårsdekk som fungerer fint på kontinentet, men de er uegnet for norske vinterveier. Regn derfor med at du må anskaffe et nytt sett dekk og felg tilpasset den norske vinteren.

Har du spørsmål?

Elin Kongsrud Josten jobber som Kundesenter hos ATS.

Send e-post eller ring meg nå!

Siste trafikkmelding

Alle trafikkmeldinger